Matej Tonin: »Zakon o nalogah in pooblastilih policije posebej poudarja nadzor nad izvajanjem policijskih pooblastil.«

DELI:
26.10.2012, NSi

Državni zbor je na seji obravnaval tudi Zakon o nalogah o
pooblastilih policije. Nova Slovenija je omenjeni zakon podprla. Stališče
poslanske skupine je predstavil vodja PS NSi mag. Matej Tonin. Dejal je, da je Zakon
o nalogah in pooblastilih policije sistemski zakon, ki na enem mestu
sistematično in celovito ureja vse policijske naloge. V nadaljevanju je vodja
PS NSi tudi izpostavil, da gre ta zakon tudi korak naprej pri zagotavljanju
anonimnosti oseb, ki policiji iz takšnih ali drugačnih razlogov posredujejo
določene informacije, »ki policiji nato pomagajo pri pridobivanju
najrazličnejših informacij, ki pripeljejo do končnega cilja, to pa je, da
zaprejo nepridiprave«
.

Objavljamo stališče Mateja Tonina:

»Spoštovane
kolegice in kolegi, lepo pozdravljeni.


Zakon o
nalogah in pooblastilih policije, ki je pred nami je sistemski zakon, ki na
enem mestu sistematično in celovito ureja vse policijske naloge, splošna
policijska pooblastila. Do zdaj so bile vse te stvari zapisane v Zakonu o
policiji in seveda več drugih podzakonskih aktih, sedaj pa vse te zadeve
urejamo v enotnem zakonu. Enoto urejanje vseh teh pooblastil je pomembno tudi z
vidika načela zakonitosti in sicer, da so vsi posegi v človekove pravice in
svoboščine vnaprej določene in seveda jasno opredeljene.


Pred
menoj je že državni sekretar omenil nekaj novosti, ki jih ta zakon prinaša,
tudi sam bi jih želel poudariti. In ena izmed stvari je zagotovo, da se razširi
spekter prekritih preiskovalnih ukrepov. Zakon tako omogoča prirejanje
identitete, tajno opazovanje, prisluškovanje in opazovanje v tujem stanovanju
in prostoru, navidezno podkupovanje ter dajanje in sprejemanje daril. Zakaj je
to pomembno? Veste, da je kriminal in kriminalci, žal se govori in je ljudska
beseda takšna, da so vedno korak pred pravico. In zaradi tega mora tudi
policija in represivni organ v korak s časom in se prilagajati na nove
okoliščine. Seveda pa povečanje obsega teh možnosti, ki jih ta Zakon policije
daje od nas poslancev zlasti pa od Komisije za nadzor obveščevalnih in
varnostnih služb terja še posebno detajlno in bolj pozorno delo. Povečanje teh
pravic bo pomenilo tudi boljše in natančnejše delo naše komisije za nadzor
obveščevalnih in varnostnih služb.


Zelo
pomembno se nam zdi, da ta zakon gre tudi korak naprej pri zagotavljanju
anonimnosti oseb, ki policiji iz takšnih ali drugačnih razlogov posredujejo
določene informacije, ki policiji nato pomagajo pri pridobivanju
najrazličnejših informacij, ki pripeljejo do končnega cilja, to pa je, da
zaprejo nepridiprave. Potrebno je omeniti, da ta zakon vključuje tudi tako
imenovano Vilfanovo rešitev, če jo smem tako imenovati. Spomnite se, da je bilo
pred kratkim dolga razprava v parlamentu, zakaj koalicija ni želela podpreti
takratnih Vilfanovih rešitev v zvezi z izgledi na športnih prireditvah. Mi to
obljubo v tem zakonu izpolnjujejo in praktično identični stavki, identična
ureditev, kot jih je kolega Vilfan predlagal pred kakšnim mesecem, so zdaj
zapisane tudi tukaj notri in mislim, da je prav, da so ta določila zapisana v
sistemskem zakonu. Ena izmed stvari, ki jih ta zakon tudi po zaslugi kolega
Vilfana uvaja, je prekinitev potovanja za vse tiste razgrete navijače. Državni
sekretar je že omenil tudi cestno zaporo s kontrolno točko in še ena stvar, ki
se mi je zdela zanimiva in bo mogoče v javnosti precej odmevala je, da ta zakon
uvaja tudi novo pooblastilo policije, to pa je, da policist lahko v primeru, ko
nima svojega prevoznega sredstva in zaradi nujnega primera rabi tuje vozilo,
lahko to tuje vozilo tudi uporabi za lovljenje kriminalcev. Marsikdo bo rekel,
da te stvari že poznate iz znanih hollywoodskih filmov. Naj pojasnim samo, da
je za vse tiste, ki jim bo policist v takih nujnih primerih odvzel oziroma vzel
vozilo, bo takšen lastnik tudi opravičen do poročila vseh stroškov in morebitne
škode.


Še ena
novost, ki se mi zdi prav tako pomembna, pa je privedba osebe zaradi
zagotavljanja pomoči. Obstajajo številni starejši, ki imajo najrazličnejše
zdravstvene težave in ve lahko tukaj ali tam tudi izgubijo ali za majhne otroke
in ni mogoče ugotoviti njihovo identiteto in ta zakon bo omogočal, da jih policija
zavaruje do tistega trenutka dokler se ne ugotovi njihovo identiteto.


In še
ena stvar, ki nam je v Novi Sloveniji tudi zelo blizu in zelo všeč, da se
posebej tudi poudarja nadzor nad izvajanjem policijskih pooblastil. Veste, da
se pojavljajo tudi pritožbe na policijsko delo in te stvari so v tem zakonu
zelo jasno urejene, da se najprej stvari, spori med državljani in policisti
poskušajo urediti v pomiritvenem postopku, če pa te zadeve niso uspešne v
pomiritvenem postopku pa gredo naprej še pred senat. To je zgolj nekaj izmed
rešitev, ki jih ta sistemski zakon prinaša. Po oceni Nove Slovenije gre za
dober zakon, zaradi tega mu mi napovedujemo podporo.«

V nadaljevanju je Tonin tudi razpravljal. Objavljamo
stališče:

»Lep pozdrav.

Dovolite,
da v razpravi dodam še nekaj misli o predlog zakona, ne bom šel v podrobnosti,
za katere mislim, da bo v nadaljnji proceduri še dovolj govora, če so kakšne
nejavnosti ali pomembne razlike, da jih znotraj zakona komponiramo.


Policist
mora poznati predpise, ki določajo njegove pristojnosti oziroma pooblastila,
hkrati pa državljani pričakujejo njegovo pomoč ter tudi predvidevajo njegovo
prisilno ukrepanje, ko ravnajo v nasprotju z zakonom. Vsi se verjetno strinjamo
lahko, da lažje, če imamo eden zakon glede naloge in pooblastil policije, ne pa
10 različnih zakonov in eno tono podzakonskih predpisov kot tudi iz tega
stališča je verjetno predvsem za delo policistov ta zakon nujno potrebno.


Kot že
večkrat rečeno danes policije se vsakodnevno neposredno srečuje s pravicami in
dolžnostmi oseb in njihovih organizacij s svojim delovanjem posega na
občutljivo področje svobod in zasebnosti, kar je s pravnimi normami urejeno na
splošno načelno. V konfliktnih razmerij je prav policija tisti prvi dejavnik,
ki, bom rekel, vstopi na tako imenovano prizorišče zločina in takrat se dogaja
vse to v nekaj sekundah, čeprav ima končno besedo sodišče, ampak takrat traja,
saj pravim, na začetku postopka se po navadi zgodi zelo na hitro, nekaj
nujnega, da se zavaruje ali varnost ljudi ali pa verjetno premoženja. Zato mora
biti policija dobro opremljena pa ne le z materialno tehničnimi sredstvi, kar
bo verjetno razprava predvsem pri nadaljnjem, drugem zakonu, temveč tudi s
pravnim znanjem in ta zakon kot sem že rekel prinaša pridobitve na tem
področju.


Po mojem
mnenju se bistvo zakona skriva v 1. členu predloga zakona, pa če dovolite, da
ga citiram: “Policija opravlja naloge in pooblastila po določbah tega
zakona, zaradi zagotavljanja temeljnih dolžnosti policije, ki obsegajo zagotavljanje
varnosti posameznikom in skupnosti, spoštovanje človekovih pravic in temeljnih
svoboščin ter krepitev pravne države. Torej je pri opravljanju svojega dela
policist vpet med tako kot sem že prej v stališču poslanske skupine rekel, med
kladivom in nakovalom oziroma tanka je meja pri njihovem delovanju medtem ko
postanejo enaki ali pa na drugi strani lahko postanejo celo krivci oziroma
bedaki, zaradi svojega delovanja.” Večina policijskih pooblastil in nalog
je sicer prenesena iz podzakonskih predpisov, kar pomeni, da se posamezni
standardi določb pravilnika vnašajo v sam zakon in to je potrebno absolutno
podpreti, s tem se tudi posledično zmanjšujejo podzakonski predpisi.


Morda
samo nekaj glavnih načel, zakaj bom podprl zakon. Predlog zakona prinaša
jasnejšo in preglednejšo ureditev, s tem ko uvaja temeljne pojme pri obravnavi
policijskih pooblastil. Prvič v zgodovini Slovenije se opredeljuje policijski
postopek, postavlja se jasne pogoje za uporabo splošnega pooblastila. Prvi če
se opredeljujejo splošna načela za opravljanje policijskih nalog. Natančneje se
določa opravljanje nalog naših policistov v tujini in njihovo delovanje znotraj
EU. Teh nalog je veliko, pomembno pa je tudi, da pri določenih policijskih
pooblastilih rešitve strmijo k večji učinkovitosti policije, kar mislim da je
naloga oziroma prizadevanje vseh nas, da so policisti pri svojem delu čim bolj
učinkoviti, pa naj si bo bom rekel tako pri zmanjšanju vseh kaznivih oziroma
kriminalnih dejanj v naši državi. Predlog zakona tudi opredeljuje ukrepe
policije v zvezi s prepovedjo približevanja, kar smo večkrat imeli vsaj na
področju sociale te primere, ko smo se večkrat znašli na neki meji, kaj sploh
pomeni prepoved približevanja. Natančneje se ukrepa glede nasilja v družini,
uvaja se nova policijska pooblastila za preprečevanje nasilja na športnih
prireditvah, ureja varovanje določenih oseb in objektov ter natančneje
opredeljuje zbiranje in posredovanje podatkov. Sam sem pri prebiranju predloga
zakona s posebnim zanimanjem prebral prav ta določila glede preprečevanja
nasilja na športnih prizoriščih tako imenovana prepoved udeležbe na športnih
prireditvah in prekinitev potovanja, o čemer je bilo danes že veliko govora.
Mislim, da se bomo vsi strinjali, da se uresničujejo naša zagotovila, pa tukaj
ne gledamo na politično pripadnost, da bo to področje urejeno in to tako da so
kar je razlika s predlogom gospoda Vilfana, da so v temu predlogu že vnesene
pripombe Zakonodajno-pravne službe kar v predhodnem predlogu ni bilo
upoštevano.


Je pa
tudi razveseljivo, da v našem pravnem redu končno dobimo nek zakon, ki se
ukvarja z nasiljem na športnih prireditvah. Vemo, da marsikateri navijač
verjetno ne bo zadovoljen s tem zakonom, tudi transparentni jasno kažejo
njihovo ampak jaz pravim, da to niso pravi navijači, to so huligani. Pa ne bom
govoril samo o zadnjem primeru kot je večkrat že izrečen, ko je bila tekma dveh
največjih rivalov, tudi v tujini se to pogosto dogaja.


Morda še
en stavek, ta zakon ima sto sedeminšestdeset členov, predlog gospoda Vilfana
mislim, da je imel štiri člene vse skupaj pa še to sta bila dva tista, ki
morata biti sestavni del vsakega zakona. Tako da je razlika ke očitna zato
lahko res rečemo, da tukaj gre za sistemsko rešitev, tam pa je šlo za neko
minimalno oziroma parcialno rešitev. Pa še enkrat povem kar sem povedal že pri
predlogu zakona gospoda Vilfana, niti najboljši zakon na svetu ne more rešiti
oziroma preprečiti kakršni koli incident. Imamo redarja, imamo policiste potem
pa že ko imamo policiste, ki hočejo ukrepati imamo pa na drugi strani takoj to
določbo o človekovih pravicah in tukaj se po navadi policisti, bom rekel neke
žrtve ne pa tisti, ki bi morali preprečevati žrtve.


Verjetno
bo obrodilo vsaj kakšno domišljijo novo policijsko pooblastilo, ki sem ga z
zanimanjem prebral, to je cestna zapora z blokadno točko. Priznam, nisem vedel,
da to pooblastilo ne obstaja v naši zakonodaji pa tudi upam, da ne bo
prevelikokrat prišlo do njegove uporabe, naj se s tem ukvarjajo raje filmski
producenti. S tem pooblastilom je policiji dano pooblastilo, da lahko postavi
cestno zaporo z blokadno točko zaradi popolne ali selektivne kontrole nad
vozili in osebami ob točno določenih pogojih. Zelo zanimivo pooblastilo, upam
da do njega ne bo velikokrat prišlo ampak v tistih kriznih trenutkih pa je le
prav, da imajo policisti neko pooblastilo s katerim lahko preprečijo morebitne
kriminalne ali pa kakšne druge slabe zgodbe v Sloveniji. Lahko bi govoril še o
kakšnih drugih pooblastilih, predvsem imam občutek, da smo premalo o temu
zakonu govorili, o pooblastilih in nalogah policije, ko prihaja do nasilja,
predvsem nasilja v družini, tem je potrebno dati poleg tega zakona tudi na
drugih področjih veliko pozornost tako da sem zelo vesel, da, bom rekel ta
zakon zelo natančno opredeljuje kaj je nasilje v družini oziroma kako lahko
policisti postopajo v teh primerih.


Mogoče
glede začetka postopka, kot vsi vemo postopek se je začel, o njem smo začeli
govoriti leta 2010, torej bivša vlada. Zakona je izpeljanka tistega predloga
zakona po mojih informacijah tam okoli 80, 90 % ampak kot vedno in v praksi,
hudič je v podrobnostih. Jaz verjamem, da v teh dveh letih so se te podrobnosti
tako skristalizirale, da bo z zakonom v dani obravnavi res deležen minimalnih
popravkov, če sploh kakšnih ker je vsebina zelo dobra.


Morda za
zaključek, strinjam se z navedbami nekaterih kolegov, mislim da gospod Mišič je
govoril ali gospod Brulc glede varnosti policistov. Vedno govorimo o varnosti
vseh naših državljanov, pozabljamo pa na varnost naših policistov, ki so tisti
ki bi morali varovati ampak marsikdaj se pozablja, da je njihova varnost
zapostavljena. Policiste se predstavlja kot neke inkasante, hudiče v modrem in
tako naprej, v bistvu njihove naloge pa so v treh četrtinah čisto drugačne zato
je njihova varnost pomemben aspekt, ko razmišljamo o tej varnosti. Pri njih se
pogosto zgodi, da se pozabi na njihove človekove pravice in postanejo sami
šibkejša stranka v postopkih. Zato je prav, da ta zakon daje tudi policistom,
bom rekel neke naloge, da lahko zaščitijo poleg vseh ostalih državljanov tudi
zase. In tudi to je en pomemben aspekt zakaj bom ta predlog v prvi obravnavi
podprl. Hvala.«