V državnem zboru je danes potekala seja na kateri so poslanci obravnavali predlog novele zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev. Vlada je z njim predlagala umik masovnega avtomatičnega informativnega izračuna za letne pravice iz javnih sredstev, ki bi ga sicer morali začeti izvajati prihodnje leto. V NSi smo zato vložili amandma, ki bi črtal umik informativnega izračuna, kar bi za starše predstavljalo veliko pomoč, a je amandma koalicija skupaj z Levico zavrnila.
Zakon mora biti nujno bolj pregleden
»V NSi že dolgo opozarjamo, da je zakonodaja na področju uveljavljanja pravic iz javnih sredstev, starševskega varstva in družinskih prejemkov ter socialno-varstvenih prejemkov tako zapletena in nejasna, da to presega že vse meje. Kot da odgovorni gladko preslišijo vsa opozorila pravnikov, še posebej naše zakonodajno-pravne službe,« je v stališču NSi o zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev povedal poslanec Blaž Pavlin.
Zakon je namreč nujno urediti na bolj pregleden, jasen in nedvoumen način, saj se v neštetih določbah številnih zakonov še pravniki težko znajdejo, kaj šele, da bi jih razumeli navadni državljani.
A ta novela zakona po mnenju poslanca NSi, žal ne popravlja tega nevzdržnega stanja. »Nasprotno. Ta novela odpravlja načrtovano ureditev avtomatičnih informativnih izračunov pravic iz javnih sredstev še preden bi ta bila uvedena. Kaj naj si ob tem mislimo? Da je prejšnja ministrica preveč lahkomiselno in brez ustreznih podlag šla v uvajanje novega sistema. Da je bila to le ena od predvolilnih obljub, ki se je sedaj razblinila. Da nova ekipa Ministrstva za delo kar prehitro obupa. Načrtovani datum uvedbe avtomatičnih informativnih izračunov je bil namreč 1. september 2019,« je ogorčeno povedal poslanec NSi.
Bivšo ministrico je NSi že v času uvajanja opozarjali, da je načrt avtomatizacije, ki je sicer všečen ni pa dobro domišljen in načrtovan, in da zastavljenega na tak način ne bo mogla izvršiti.
»Žal smo imeli prav. Besedilo je zelo zapleteno in predstavniki ministrstva doslej niso jasno povedali, v katerih primerih se bo odločalo z odločbo in v katerih pa z informativnim izračunom in kakšna bo obveznost upravičencev. Bojimo se, da bo zmeda sedaj še večja,« je opozoril Blaž Pavlin.
Nedopustno: Ministrstvo že danes ve, da v letu dni ne more narediti informativnega izračuna
Zaradi tega smo v NSi vložili tri amandmaje, ki črtajo določbe, ki odpravljajo uvedbo avtomatičnih informativnih izračunov. Z njimi smo želeli ustaviti poslabšane ureditve pravic iz javnih sredstev, ki jih prinaša ta zakon. Z amandmajem na šesti člen zakona smo želeli v NSi enostavno črtati odpoved informativnemu izračunu. »Zdi se nam neverjetno, da je vlada prišla z zakonom kjer predlaga, da se avtomatični informativni izračun pravic ukine iz zakona, čeprav imajo do uvedbe še eno leto časa. Kljub temu, da ima še leto dni časa, ministrstvo že danes ugotavlja, da tega ni zmožno narediti,« je povedal predsednik NSi Matej Tonin.
Prepričan je, da bi informativni izračun bil pravi pristop, prava pot k debirokratizaciji in ob tem velika pomoč staršem, ki se ob zakompliciranem zakonu ne znajdejo in ne vedo, kaj jim pripada. »Nam se to enostavno ne zdi sprejemljivo in to je razlog, zakaj smo ta amandma vložili. Ne gre za nič ideološkega, ne gre za nič pretirano političnega, gre samo za debirokratizacijo in normalizacijo države do te mere, da našim državljanom poslovanje z državo čim bolj olajšamo in ga poenostavimo. In v današnjem svetu je leto dni časa dovolj, da bi našli rešitve, kako ta problem rešiti,« je prepričan predsednik NSi.
Poteptana je socialna država
Ljudmila Novak je v razpravi prav tako povedala, da se ne more strinjati s takšnim načinom reševanja problemov. »Če še eno leto časa za uveljavitev tega zakona oziroma za ta informativni izračun, potem ne morem verjeti, da v tem času ne bi mogli pripraviti ustreznega programa,« je dejala in dodala: »Dejstvo je, da smo prav na področju prejemanja teh prejemkov iz javnih sredstev stvari tako zakomplicirali, da se več ljudje ne spoznajo. Državljani že tako imajo probleme, ker vsak dan se s tem ne ukvarjajo, vidimo pa tudi, koliko problemov je na centrih za socialno delo.«
»Danes je spet poteptana socialna država. Z uveljavitvijo tega zakona se spet krši 2. člen slovenske ustave, da je Republika Slovenija pravna in socialna država. Ali je država socialna, če ima na eni strani 3 milijarde denarja za socialne transfere, ampak najranljivejše skupine državljank in državljanov do tega denarja ne morejo, ker je sistem tako zapleten, tako nerazumljiv, kot ste sami navajali?« je v razpravi spraševal vodja poslanske skupine NSi Jožef Horvat.