Strokovni odbor NSi za delo,
družino in socialne zadeve je na prvi seji dne 13. septembra obravnaval predlog
ZPIZ -2 in oblikoval listo pripomb in dopolnil k gradivu. Pri tem je Strokovni
odbor izhajal iz programskih smernic NSi
zapisanih v volilnem programu in dogovorov koalicijskih strank. V uvodu je
Strokovni odbor posebej izpostavil
koalicijsko zavezo, da bo nov sistem zagotavljal tudi »dostojne pokojnine vsem, ki zaradi
skrbi za otroke in drugih utemeljenih okoliščin sami niso uspeli privarčevati
dovolj sredstev« ter da si bo koalicija
prizadevala za družinam »naklonjeno
davčno, … in socialnovarstveno zakonodajo«.
V novem, dopolnjenem predlogu ZPIZ -2 (z dne
12. oktober 2012) so nekateri predlogi NSi
delno sprejeti (na primer dopolnili 28. in 394. člena), večina predlogov, ki
jih je pripravil Strokovni odbor oz.
poslanska skupina, pa ni bilo upoštevanih.
Strokovni odbor ponovno pojasnjuje, da NSi
podpira predlog reforme pokojninskega zavarovanja, saj so spremembe na tem
področju, kot je zapisano v volilnem
programu, nujno potrebne. Nadalje Strokovni odbor poudarja, da NSi podpira
cilje in temeljne namene predloga ZPIZ-2, ki izhajajo iz koalicijske pogodbe, to je vzpostaviti
pokojninski sistem, ki bo zagotavljal
dostojne pokojnine in finančno vzdržnost sistema ter bo temeljil na načelu pravičnosti, preglednosti in
medgeneracijske solidarnosti.
Ob tem pa Strokovni odbor ponovno opozarja na
rešitve, ki niso skladne s programskimi dokumenti NSi in koalicijsko pogodbo:
–
V
28. členu je delno upoštevan predlog NSi, da ostaja progresivnost bonusa glede
števila otrok in da se bonus odšteva od 65 leta starosti. Vendar pa je, do možnosti znižanja starostne meje zaradi skrbi
za otroke praviloma upravičena mati, izjemoma oče. Strokovni odbor meni, da je tak predlog
diskriminatoren. Zakon mora omogočati staršema, da se dogovorita kdo bo
koristil to pravico – kot je urejeno
tudi v 37. členu ZPIZ -1. Če se starša ne bi mogla dogovoriti, pa ima lahko
prednost mati, kot je tudi zapisano v predlogu ZPIZ-2. Strokovni odbor tudi podpira predlog
Družinske pobude, ki je bil predstavljen ministru Vizjaku, na sestanku 10.
oktobra letos. Družinska pobuda je predlagala, da se upošteva vse otroke in bi bilo možno znižanje starostne meje za pridobitev
pravice do starostne pokojnine za največ 60 mesecev.
–
V
gradivu, ki je bilo sprejeto na prvi seji Strokovnega odbora je bilo
opozorjeno, da predlog reforme diskriminira poročene otroke. Strokovni
odbor je zapisal, da »predlog zakona po eni strani otrokom, ki so upravičeni do
družinske pokojnine, pravico do te pokojnine daje tudi v primeru, če prekinejo
šolanje zaradi nosečnosti in poroda, vendar samo če niso poročeni. Pri tem niti
navidezno ne izenačuje zakonske zveze z zunajzakonsko skupnostjo. Tako določilo
o prenehanju pravice do družinske pokojnine zaradi sklenitve zakonske zveze naj
se črta iz zakona, saj je diskriminatorno do zakoncev v primerjavi z otroki, ki
živijo v zunajzakonski skupnosti (113. člen ZPIZ-2)«. V novem predlogu ZPIZ – 2
ta pripomba ni bila upoštevana. Strokovni odbor ponovno opozarja na
diskriminatoren odnos do ene skupine
upravičencev do družinske pokojnine in pričakuje, da bo 3. odstavek 113.
člena ustrezno spremenjen.
Nadalje strokovni odbor ponovno
opozarja tudi na odvzem
pravice do invalidnine, na kar je posebej opozorila tudi Zveza delovnih
invalidov Slovenije. Strokovni odbor predlaga, da se do sprejetja novih
predpisov (kot to določa 403. člen ZPIZ-2) ta pravica ne ukinja. Veljajo pa
seveda zanjo enaka pravila kot za usklajevanje pokojnin – se torej višina
‘zamrzne’.
Strokovni odbor tudi podpira
prizadevanja Družinske pobude, da se omogočijo primerljive spodbude za boljšo zaposljivost mater majhnih otrok –
podobno kot to velja za prve iskalce
zaposlitve mlajše od 26 let starosti (157. člen ZPIZ-2). Matere z majhnimi
otroki so enako ranljiva skupina na trgu dela kot prvi iskalci zaposlitve! To
bi bil lahko tudi ‘majhen korak’ k graditvi zaupanja mlade generacije v
pokojninski sistem.
Veliko članov
NSi je v zadnjem mesecu naslovilo na Strokovni odbor – in tudi na druge organe
NSi ter na poslansko skupino – opozorila glede varstva pričakovanih pravic za starejše brezposelne osebe. V novem
predlogu ZPIZ-2 je sicer 394. člen dopolnjen. Predlog člena bi bilo potrebno
podrobno preučiti in videti ali ne postavlja upravičencev v bistveno slabši
položaj kot je bilo urejeno varstvo te skupine zavarovancev v 394. členu ZPIZ-1.
Cveto Uršič
predsednik strokovnega odbora NSi za delo, družino in socialne zadeve