CIGLER KRALJ: PREDLOG ZAKONA O DOLGOTRAJNI OSKRBI JE NESOLIDAREN IN PRAKTIČNO NEIZVEDLJIV

DELI:
27.06.2023, NSi

»Ministrstvo za solidarno prihodnost je pripravilo zelo nesolidaren zakon o dolgotrajni oskrbi. Zakon bo obremenil številne družbene skupine,« je dejal vodja poslanske skupine NSi Janez Cigler Kralj in pojasnil:

»Prizadeti bodo vsi, ki delajo, torej delodajalci, zaposleni, samostojni podjetniki, še posebej pa samostojni podjetniki in kmetje, ker bodo imeli višji prispevek. Na drugi strani pa bodo prizadeti tudi domovi za starejše oziroma izvajalci dolgotrajne oskrbe v institucijah in seveda starejši, ki v domovih živijo oziroma dolgotrajno oskrbo potrebujejo njihovi svojci, ki v veliko primerih to plačujejo.

Spregovoril je o tem, da se je predlog zakona pripravljal po popolnoma drugačnem konceptu od tistega, ki ga je pripravila prejšnja vlada. »Z našo ekipo smo skušali zagotoviti čim bolj razpršene vire, ne vsega prevaliti na bremena starejših oziroma zaposlenih in delodajalcev. Iskali smo vire zunaj proračuna. Eden izmed takih virov bi bil demografski sklad, iz katerega bi letno dobili sistemski vir, ki bi razbremenil ostale, ki morajo prispevati v sklad za dolgotrajno oskrbo. Skušali smo narediti vse, da ne bi bilo potrebno dodatno obremenjevati starejših, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo oziroma ki jo bodo tudi v prihodnje potrebovali,« je dejal Cigler Kralj.

Vlada išče načine, kako ljudem potegniti več iz žepov

Zdajšnji predlog ministrstva za solidarno prihodnost je označil za zelo nesolidaren zato, ker predvsem išče načine, kako ljudem potegniti več iz žepov. »Da bo mera polna, se niso ustavili samo pri dodatni obremenitvi dela, ampak so od leta 2032 naprej kljub vsem virom, dodatnim prispevkom, dodatnemu zavarovanju za dolgotrajno oskrbo in proračunskim virom predvideli še uvedbo 10 odstotnega samo prispevka 10 odstotnega samoprispevka vseh, ki koristijo dolgotrajno oskrbo. V NSi menimo, da je to, milo rečeno, neresno in neodgovorno, kajti prevaliti celotno breme samo na tiste, ki delajo, pomeni obremeniti najbolj vitalen del naše družbe,« je bil kritičen vodja poslancev NSi.

Cigler Kralj je še opozoril, da je bil zakon zelo kratek čas v javni razpravi in da je požel nasprotovanje pravzaprav vseh deležnikov. »Lahko rečem, da stroka socialnega dela oziroma še bolj specifično dolgotrajne oskrbe izrazito nasprotuje načinu, kako ta zakon predvideva enotne vstopne točke oziroma ocenjevalne komisije,« je pojasnil in dodal, da se centri za socialno delo soočajo z velikim pomanjkanjem kadrov. Centri za socialno delo nimajo kadrov medicinske stroke.

Predlog zakona onemogoča oskrbo starejših na kmetijah

Kot eno izmed večjih pomanjkljivosti zakona je izpostavil tudi dejstvo, da se osredotoča samo na institucionalno oskrbo, ven pa meče vse ostale deležnike izvajanja: »Onemogoča ali pa prav zanika možnost oskrbe starejših dolgotrajne oskrbe na kmetijah. Na eni strani kmete še enkrat bolj obremenjuje kot ostale zaposlene, na drugi strani jim odvzema možnost oskrbe na kmetiji, kar bi lahko bil dodaten in stabilen vir prihodka številnim kmetijam.«

Janez Cigler Kralj je bil oster do vlade tudi zato, ker odreka oz. odteguje pomoč domov za starejše, saj bo z junijem ugasnil interventni zakon, ki je pomagal nositi breme draginje, energentov in hrane. »Domovi so zaradi te draginje primorani dvigovati cene. Ministrstvo zdaj ne samo, da ne pomaga, ampak je tudi omejilo možnost podražitve storitev dolgotrajne oskrbe. Domovi za starejše so se torej znašli v položaju, ki jih bo zopet začel izčrpavati, čemur smo bili pa priča v preteklem desetletju. Kot minister smo se z ekipo posvetili temu, da smo domovom pripeljali projekte obnove in gradnje novih domov ter da se kadrovsko okrepijo. Zdaj smo lahko zaradi tega zakona in zaradi odtegnitve pomoči ministrstva v prihodnosti zopet priča dolgotrajnemu izčrpavanju domov,« je še dejal Cigler Kralj.