O NAKUPU OKLEPNIH VOZIL 8X8 IN NUJNOSTI ZAGOTAVLJANJA VARNOSTI REPUBLIKE SLOVENIJE

DELI:
11.06.2022, NSi
V času brutalne agresije Rusije na Ukrajino pri nas vznikajo razprave, ki pod vprašaj dejansko postavljajo nacionalno varnost RS. Različni »kvazi« strokovnjaki in filozofi razpravljajo o tem, da bi z lahko pehoto in droni zagotavljali varnost Slovenije, vse skupaj pa bi bilo oprto na tradicijo teritorialne obrambe in partizanskega boja iz 2. svetovne vojne. Vse to pa je zgolj uvod v razpravo o tem, da bi Slovenija morala izstopiti iz zavezništva NATO, ki naj bi bil tudi »krivec« za vojno v Ukrajini. Ker je čas »svobode« in velike »pripravljenosti« na dialog, je prav, da navedem nekaj ključnih argumentov o podrobnosti nakupa vozil 8X8 Boxer, nujnosti modernizacije SV in konceptu varnosti Slovenije ter EU.
1. Sta lahka pehota in partizanski način bojevanja prihodnost Slovenske vojske?
Pozornemu opazovalcu vojne v Ukrajini je najbrž odgovor jasen. Ukrajina se vsaj za silo upira ruski agresiji izključno zaradi težke oborožitve, oklepa in zračne podpore, ki jo ima. Vsak dan lahko spremljamo pozive ukrajinskega državnega vrha in oboroženih sil, da je nujno, da jim zahodne države zagotovijo ustrezno težko oborožitev (oklep), boljšo zračno podporo (letala) in ognjeno podporo (artilerijo, rakete srednjega ter dolgega dosega). Brez tega prodora ruskih sil ne bo mogoče zaustaviti ali po domače: ruska vojska bo Ukrajince in njihovo »lahko pehoto« enostavno »pregazila«.
Vojaška zgodovina nas uči, da pehotne enote brez podpore težke oborožitve vojne ne morejo zmagati. Tudi slovenske partizanske enote med 2. svetovno vojno se niso lotile osvoboditve Trsta, dokler jih pri tem niso podprle oklepne enote 4. armade. V vojaškem smislu so k zmagi slovenskih partizanskih sil ključno prispevala zavezniška oklepna vozila in zračna podpora.
Sodobna vojska zato nujno potrebuje oklepno zaščito in ustrezno zračno in ognjeno podporo. Ker smo člani zavezništva NATO, Sloveniji vseh teh dragih sistemov ni potrebno razvijati samostojno, ampak si z zavezništvom solidarno delimo bremena. Vendar je k skupni varnosti treba tudi prispevati, ne samo jemati! In skrajni čas je, da lastno varnost začnemo jemati resno. Z idealiziranjem zgodovinskih izkušenj kredibilne obrambe ne moremo zgraditi.
2. Ali Slovenska vojska res ne potrebuje vozil 8X8 in oklepne zaščite?
Soglasje slovenske vojaške stroke je že od leta 2007 jasno, in sicer da so oklepna vozila 8X8 minimalna in osnova platforma za SV, da lahko izvršuje ustavno dolžnost t.j. obrambo suverenosti RS. Ker pa smo člani zavezništva NATO, nam ni potrebno razvijati drugih »težjih« in dražjih zmogljivosti (glavni bojni tanki, vojaška letala, bojne ladje), saj bi nas v primeru potreb podprli zavezniki. Razvijati moramo samo nujne platforme, ki so osnova sodobnih vojska.
Vojaki se po bojišču ne morejo prevažati s kombiji in avtobusi, ampak se prevažajo v oklepnih vozilih. Tudi ukrajinske sile se pomikajo na pomoč izpostavljenim odsekom v koloni oklepnih vozilih in ne z osebnimi vozili, kombiji ali avtobusi. Še enkrat: Ukrajina od zahodnih zaveznikov pričakuje predvsem oklep in artilerijo. »Partizanski« boj pomeni, da vojaške sile sovražnika ne morejo zaustaviti na prostem, ampak so ga priseljene spuščati v urbana naselja. Rezultat je ogromna gmotna škoda in tisoči mrtvih. Se tega zavedajo slovenski zagovorniki koncepta razvoja »lahke pehote«? To so vam zamolčali, tako kot vam niso povedali, da za učinkovit teritorialni koncept obrambe skoraj gotovo potrebujemo nov sistem naborniškega služenja vojaškega roka.
Vozila 8X8 Boxer so trenutno najboljše kar je možno kupiti na trgu in temu pritrjujejo zavezniške države z bogato tradicijo. Nazadnje je superiornost vozila potrdil britanski obrambni minister na obisku v Sloveniji. Vozilo je v operativni rabi že od leta 2006 (Nizozemska) in 2009 (Nemčija), bojno situacijo pa so vozila doživela z letom 2011, ko so bila poslana v Afganistan. Slovenski vojak si zasluži najboljšo zaščito in največjo varnost. Z Boxerjem bodo to tudi dobili.
3. Ali so vozila 8X8 Boxer za slovenske ceste res pretežka?
Preprosto neverjetno, pa poglejmo … Teža naročenih vozil Boxer 8X8 bo s polno oborožitvijo dosegla približno 38 ton. SV ima že danes v operativni uporabi težja vozila (npr. tank M-84). In če pogledamo težo primerljivih vozil 8X8 drugih proizvajalcev (VBCI, Patria AMW, Mowag Piranha) so teže podobne (med 32 in 35 ton). Vozilo Boxer 8X8 pa je bojno pripravljen težji od konkurenčnih vozil, ker ima v osnovni uporabi težjo in precej boljšo oborožitveno postajo (30 mm top + protitankovske rakete).
Za vse, ki jih skrbi zmogljivost slovenskih cest, pa bežen pogled na svetovni splet, kjer lahko ugotovimo, da smo po naših cestah prevažali mnogo težje tovore in cest nismo uničili. Uparjalnik za JEK (343 ton), stiskalnica za novomeško podjetje TVP (160 ton), deli za vetrne elektrarne (masa ene elise je 27 ton, prepeljali smo jih 90), različne turbine, kotli za železarne in transformatorji mnogo težji od 40 ton … vse, ki jih torej skrbi teža vozil 8X8 sporočam, da so njihove skrbi odveč.
4. Ali so res vozila 8X8 neprimerna za gorato konfiguracijo naše države?
Vojaška stroka je enotna: prehodnost terena v RS po taktičnih študijah in strateških smereh predvideva uporabo bojnih kolesnih vozil in tudi uporabo oklepnih tankovskih enot. Za vse nostalgike – tudi JNA je imela v Sloveniji močne oklepne enote. Seveda vozil 8X8 nihče ne uporablja neposredno v gorah, velika večina terena v Sloveniji pa delovanje oklepnih enot omogoča oz. je njihovo delovanje v vojaškem spopadu nujno.
Še pogled čez mejo: Švica in Avstrija sta mnogo bolj gorati državi kot Slovenija. V svojih oboroženih silah imata kolesna oklepna vozila 8×8 (Švica) in 6×6 (Avstrija), obe pa imata v oboroženih silah tudi gosenična vozila (tanki). In to kljub nevtralnosti!
5. Ali so vozila 8×8 res predraga?
Varnost stane. Najdražje za vse pa je, ko varnost izgubimo. Številni analitiki so prepričani, da je bil eden izmed pomembnih razlogov, da se je Putin odločil za vojaško agresijo na Rusijo, ker je enostavno verjel, da je EU prešibka. Ključna komponenta varnosti je torej odvračalni učinek, da do vojaškega spopada ne pride. Za Slovenijo in tudi EU je bila do sedaj varnost nepotreben strošek. Vsak dan pa lahko spremljamo, koliko je cena vojne – inflacija, energetska in gospodarska kriza. Se torej komu zdi vlaganje v varnost še vedno predrago?
Kar zadeva ceno vozil 8X8 smo zadevo posebej preverili na nemškem ministrstvu za obrambo. Cena vozil za Slovenijo je enaka kot za Nemčijo. Tudi cene drugih primerljivih oklepnih vozil so podobne. Vozilo 8×8 Boxer pa je po mnenju stroke najboljše, kar se lahko danes dobi na trgu.
Cena slovenskega vozila z oborožitveno postajo brez DDV, brez razvojnih stroškov in brez logistike znaša 5,3 mio EUR na kos in je daleč od cene, ki smo jo poslušali v razpravah v DZ (mislim, da je bil rekorder g. Bandeli z 9 mio EUR na kos).
Posebej pa želim opozoriti na zavajajoče članke v nekaterih medijih. Povedati ja potrebno, da se na spletu nahajajo le podatki o osnovni varianti vozila, z osnovno oborožitvijo in zaščito, brez DDV, rezervnih delov, usposabljanja, stroškov razvoja, dokumentacije, testiranj … Zato so takšne primerjave zavajajoče, ne zmorem pa se znebiti občutka, da gre tudi za določeno politično agendo.
6. Pa še o eskalacijski klavzuli
Esklacijska klavzula je po navadi sestavni del večletnih pogodb in pomeni, da se cena izdelka dviguje glede na rast cen (inflacija, cene surovin, energentov, delovne sile …). Po podpisani pogodbi ta znaša 2,8% ter temelji na višini dviga minimalne plače delavcev v bavarski kovinskopredelovalni industriji. Za primerjavo: eksalacijska klavzula za Litvo, ki prav tako kupuje podobna vozila, znaša 3,4% letno. Glede na visoko inflacijo, ki jo lahko spremljamo na vsakem koraku, je po naši oceni višina eksalacijske klavzule odlično izpogajana.
7. Protidobave
Na vsakem koraku berem o tem, da bi bile za naročilo nujno potrebne tudi protidobave s strani slovenskega gospodarstva. Uvodoma lahko povem, da protidobave za naročila, ki se izvajajo v okviru Direktive 2009/81/ES niso dopustna zaradi neenakopravne in diskriminatorne obravnave gospodarskih subjektov, so prepovedane in so v nasprotju z EU zakonodajo.
Države pa se lahko pogovarjajo o čim večji vključenosti lastne industrije pri izvedbi posla. Na Ministrstvu za obrambo smo zato organizirali dva »industrijska dneva« namenjena mreženju med podjetji, ki delujejo znotraj grozda slovenske obrambne industrije, in med proizvajalci vozil Boxer. Bili smo dokaj uspešni, saj vsaj 3 slovenska podjetja neposredno sodelujejo s proizvajalci vozil Boxer, iz znanih razlogov pa se ne želijo javno izpostavljati.
Dodajam pa še, da skoraj dve tretjini podjetij, ki so člani grozda obrambne industrije, sodeluje z nemško industrijo, številni tudi na področju obrambe. Gre za podjetja, ki ustvarijo 650 MIO EUR letnega prometa, imajo cca. 60.000 EUR dodane vrednosti na zaposlenega in v RS plačajo za 40 MIO EUR davkov. Omenjeni posel je zato pomemben tudi za krepitev tesnih gospodarskih, političnih in obrambnih vezi z Nemčijo, ki je za Slovenijo izjemno pomemben trgovinski partner.
8. O programu OCCAR
Na Ministrstvu za obrambo smo se odločili, da nakup vozil 8×8 opravimo preko mednarodne organizacije OCCAR. Gre za neprofitno mednarodno organizacijo, ki državam omogoča transparentno izvedbo nakupa vojaške opreme in tudi upravljanja vojaških programov skozi celoten življenjski cikel. Naš cilj je bil, da se pri nakupu izognemo kakršnim koli korupcijskim tveganjem. Prav tako pa se nam je zdelo pomembno, da to počnemo skupaj z evropskimi zavezniki in tako še dodatno podpiramo evropsko obrambno industrijo.
9. Ukrajina je spremenila varnostni kontekst
V Sloveniji obstaja krog različnih levih »intelektualcev«, ki verjamejo, da je vzrok za napad Rusije na Ukrajino širitev zveze NATO na vzhod. Za dolgotrajnost vojne naj bi bila kriva Ukrajina in zahodni zavezniki, ki z dobavami orožja in materialno pomočjo pomagajo državi, da ustavi brutalno rusko agresijo in zavaruje svojo neodvisnost. Če bi Ukrajina predala svoje ozemlje, bi bilo namreč bojev in prelivanja krvi namreč konec – hkrati pa tudi gospodarske posledice za celoten svet ne bi bile tako hude. Ergo, kriva je trmasta in odporna Ukrajina. Če bi se predali že četrti dan vojne, kot je planiral predsednik Putin, potem bi obvarovali številne nedolžne žrtve.
Brez dvoma gre za sprevrženo logiko. Kar pa je nevarno za nacionalno varnost in mednarodni položaj Slovenije, pa je dejstvo, da omenjeni levi »intelektualci« želijo odločujoč vpliv na vodenje slovenske zunanje politike. Namera Putina je jasna: povrnitev celotnega imperija Sovjetske zveze, kar je v nedavnem intervjuju potrdila tudi bivša nemška kanclerka Angela Merkel. Gre za jasne ozemeljske težnje in če pade Ukrajina, se Putin ne bo ustavil. Države vzhodne in srednje Evrope smo se zvezi NATO priključile prostovoljno, ker vemo, da tako najbolje zagotavljamo lastno varnost. Sovjetski zvezi so bile države »priključene« v imenu razrednega boja in vse po vrsti so to združbo želele zapustiti.
V primeru Ukrajine imamo moralno in zgodovinsko dolžnost, da pomagamo Ukrajini po svojih najboljših močeh. Gre za naše temeljne vrednote, na katerih je nastala tudi Slovenija. Ključno vprašanje pa je, ali smo jih pripravljeni braniti z dejanji ali le z besedami.
10. Bistvo zgodbe okrog 8×8
Pri vprašanju nakupa vozil 8×8 Boxer gre za mnogo več. Gre za vprašanje ali se bomo vrnili v preteklost ali gremo naprej v prihodnost. Ni dileme ali Slovenija to zmore in potrebuje. Odgovor je dvakrat DA. Slovenija zmore nakup vozil, prav tako jih potrebuje. Morebitna ustavitev nakupa pa bo zgolj priprava terena izstopu Slovenije iz zveze NATO. Gre za jasno težnjo, da Slovenijo iz kroga jedrnih držav EU preselijo na vzhod – mnogo vzhodneje od Višegrada …