Naš cilj mora biti vzgoja odgovornih, samozavestnih in kritično razmišljujočih mladih – šola mora mlade pripraviti na življenje. Temu se morajo prilagoditi učni načrti, izobraževanje učiteljev, način poučevanja in predvsem ocenjevanje znanja. To je povzetek rešitev, ki jih je Nova Slovenija ob koncu programske konference o šolstvu strnila v akcijskem načrtu za prenovo šolskega sistema. Dokument je dostopen TUKAJ.
Vrnitev zdravega razuma v šole
»Poskusi samomora dijakov – pritiski v šoli in previsoka pričakovanja. Otroci pretepejo sošolca, to posnamejo in objavijo na Tiktoku. Romsko nasilje. Otroci Albancev so brez znanja vrženi v šolski sistem, nato pa zavirajo napredek celotnega razreda. Piflanje, gore podatkov, torbe težje kot vojaški nahrbtniki. Učitelji brez pravih pristojnosti rajši dajo učencu 5, kot pa se prerekajo s starši,« je predsednik NSi Matej Tonin nazorno povzel ključne težave slovenskega šolskega sistema v uvodu programske konference. Zavzel se je za zdravorazumske rešitve: »NSi predlaga vrnitev zdravega razuma v šolstvo!«
Paneli s strokovnimi razpravljavci o razmerah v šolstvu in možnih rešitvah
V prvem panelu so bile v ospredju poklicne usmeritve v okviru šolskega sistema. Gosta Elido Bandelj, strokovnjak s področja poklicnega izobraževanja, in Bernard Memon iz mariborske enote Zavoda za zaposlovanje sta se strinjala, da je premalo poudarka na veščinah, bolj pa bi se bilo treba posvetiti kariernemu svetovanju že ob koncu osnovne šole. Težava je tudi v tem, ker družba pričakuje in ceni samo najvišje izobražene, zato je tako naravnan tudi šolski sistem. Pritiski družbe se kažejo z navalom na gimnazije. Zanemarjena so številna perspektivna strokovna področja. Otroke moramo opolnomočiti, da bodo znali prepoznati svoje talente in jih razvijati, tako bodo tudi prej prepoznali, kako se bodo poklicno usmerili.
Panel#1
Kam gre šolski sistem?
Družba pričakuje in ceni samo najvišje izobražene, zato je tako naravnan tudi šolski sistem.
Pritiski družbe se kažejo z navalom na gimnazije. Zanemarjena so številna perspektivna strokovna področja.
Premalo poudarka je na veščinah,… pic.twitter.com/CDafGw5pJ5
— NSi (@NovaSlovenija) April 5, 2025
Drugi panel je opozoril na vlogo učiteljev, ki se jih v trenutnem sistemu sili, da so uradniki namesto pedagogi. Govorca sta bila dr. Samo Repolusk, ravnatelj Škofijske gimnazije Antona Martina Slomška, in Terezija Zamuda, ravnateljica Osnovne šole Prežihovega Voranca Bistrica. Po njunih besedah mora učinkovita šola slediti sodobnim pristopom, kot so robotika, digitalizacija, funkcionalna in finančna pismenost, spodbujati mora problemski pristop in kritično mišljenje. Šola se mora bolj usmeriti v razvoj mehkih veščin, kot so sodelovanje, odgovornost in sposobnost razumevanja družbe. Razočarana sta ugotavljala, da delo v šolah usmerjata matura in NPZ namesto potrebe učencev. Manjka sistematično vzdrževanje gradiv, stalno usposabljanje učiteljev in učinkovita podpora mladim učiteljem. Starši imajo pogosto previsoka pričakovanja in ne razumejo vloge učitelja, sta opozorila. Ravnatelj mora biti ne le pedagog, ampak tudi dober vodja in menedžer, je bila še ena od ugotovitev govorcev.
Panel#2
Učitelje se sili, da so uradniki namesto pedagogi
Učinkovita šola mora slediti sodobnim pristopom, kot so robotika, digitalizacija, funkcionalna in finančna pismenost, spodbujati mora problemski pristop in kritično mišljenje.
Šola se mora bolj usmeriti v razvoj… pic.twitter.com/neKyGn7hwC
— NSi (@NovaSlovenija) April 5, 2025
Tretji panel je bil posvečen vzgojnemu vidiku šolskega sistema. V njem sta sodelovala strokovnjak za vzgojna vprašanja dr. Sebastjan Kristovič in vodja poslanske skupine NSi Janez Cigler Kralj. Razpravljavci so se strinjali, da je šolski sistem zanemaril vzgojni vidik, da pa se vzgoja začne doma. Po besedah Kristoviča je težava, ker »otroci pogosto nimajo jasno postavljenih meja in vrednot, kar se kaže v porastu agresivnega vedenja in duševnih težav«. Sistem naj se vpraša, kakšnega človeka želi vzgojiti, je še povedal Kristovič in dodal: »Vzgoja mora biti priprava na resnično življenje – ne le prijazno, ampak tudi zahtevno.«
Panel#3
Vse se začne pri vzgoji
Šolski sistem v Sloveniji je zanemaril vzgojni vidik. Vzgoja pa se začne doma.
Otroci pogosto nimajo jasno postavljenih meja in vrednot, kar se kaže v porastu agresivnega vedenja in duševnih težav.
Dogaja se degradacija pedagoškega… pic.twitter.com/b7RHMU7qUq
— NSi (@NovaSlovenija) April 5, 2025
Rešitve Nove Slovenije delujejo, spravimo jih v življenje!
»Dovolj je govorjenja samo o otrokovih pravicah, pogovarjati se moramo tudi o otrokovih dolžnostih in o dolžnostih staršev,« je izpostavil Tonin. Ni še prepozno, vendar časa ni več veliko, je dejal. Hitrih rešitev ni, mora pa to postati ena najpomembnejših tem, o kateri v Sloveniji govorimo. »Našim otrokom dajmo znanje, prihodnost in varno šolsko okolje. Učiteljem pa vzgojno avtoriteto,« je sklenil Tonin.
Drugi poudarki govora predsednika Tonina so dostopni TUKAJ.
Se strinjate z rešitvami NSi za vrnitev zdravega razuma v naše šole? Pridružite se nam TUKAJ.