V OSPREDJE POSTAVIMO TUDI DOLŽNOSTI – OTROK IN STARŠEV

DELI:
5. 4. 2025, NSi

»NSi predlaga vrnitev zdravega razuma v šolstvo!« je v uvodu programske konference NSi poudaril predsednik Matej Tonin.

»Poskusi samomora dijakov – pritiski v šoli in previsoka pričakovanja. Otroci pretepejo sošolca, to posnamejo in objavijo na Tiktoku. Romsko nasilje. Otroci Albancev so brez znanja vrženi v šolski sistem, nato pa zavirajo napredek celotnega razreda. Piflanje, gore podatkov, torbe težje kot vojaški nahrbtniki. Učitelji brez pravih pristojnosti rajši dajo učencu 5, kot pa se prerekajo s starši,« je predsednik Nove Slovenije Matej Tonin nazorno povzel ključne težave slovenskega šolskega sistema in tako otvoril programsko konferenco NSi z naslovom Kakšno šolo potrebujemo. Zavzel se je za zdravorazumske rešitve: »NSi predlaga vrnitev zdravega razuma v šolstvo!«


16 rešitev NSi za sodobno in kakovostno šolstvo
Če bi slovenski šolski sistem morali oceniti z opisno oceno, bi navedli, da je tog, okorel, birokratsko obremenjen in pretirano osredotočen na pomnjenje podatkov. Številčna ocena pa bi bila verjetno komaj zadostna (2). »V šolstvu tli, brbota in vre. Samo vprašanje časa je, kdaj bo odneslo pokrovko in bo eksplodiralo,« je dejal Tonin in pozval k temu, da se politika začne resno ukvarjati s šolstvom in poudaril, da je NSi oblikovala 16 rešitev za sodobno in kakovostno šolstvo.

Naš cilj mora biti vzgoja odgovornih, samozavestnih in kritično razmišljujočih mladih – šola mora mlade pripraviti na življenje. Tako se morajo prilagoditi učni načrti, izobraževanje učiteljev, način poučevanja in predvsem ocenjevanje znanja.

Od piflanja k razumevanju snovi in spodbujanju kritičnega razmišljanja
Vsaka dozdajšnja prenova učnih načrtov je prinesla še več učbenikov, podatkov in učenja na pamet. »A danes so vsi podatki le klik stran, s sabo jih nosimo v žepu. Otroci se morajo naučiti, kje se podatke najde in kako se jih med seboj poveže,« je poudaril predsednik NSi in kot ključni problem šolskega sistema izpostavil, »da učenci tekmujejo v pomnjenju podatkov, ne pa v razumevanju stvari. Zmagovalec je tisti, ki si največ zapomni in ne tisti, ki stvari razume.« Potrebno je razumevanje namesto pomnjenja, kritično razmišljanje in sposobnost samostojnega učenja, vzgoja za vrednote in domoljubje, je ključne točke prenove nanizal Tonin. V času umetne inteligence in socialnih omrežij je po Toninovih besedah tudi nujno, da se v šole uvedejo računalniške in informacijske vsebine, vsebine robotike in finančne pismenosti. Potrebna je boljša povezanost med gospodarstvom, trgom dela in šolami.

Šola ni več varen prostor
Vsak dan gledamo prizore mladoletniškega nasilja in popolne nemoči institucij. Šolski sistem je postal žrtev permisivne vzgoje in levičarskega aktivizma – avtoritete se razgrajujejo, kazni so nezaželene, bistvo je pogovor. In takšni so tudi odzivi vladajočih ob primerih brutalnega šolskega nasilja. Tonin je prepričan, da to ni prava pot: »Povejmo iskreno: nasilnim učencem nihče nič ne more in oni se tega zavedajo. Zato smo tam, kjer smo, in to je treba spremeniti, drugače bo nasilja vedno več in vedno hujše bo.«

Učitelji državni uradniki, a vzgoja ni upravni postopek
Upravni postopek ima tudi v šolah prednost pred vzgojno avtoriteto učitelja. Nemalokrat se učitelj za vzgojni ukrep ne odloči, ker se mu ne da ukvarjati z birokracijo, sploh pa ne s starši in njihovimi odvetniki. »Šole niso upravne enote, učitelji niso uradniki, vzgoja ni upravni postopek. Učiteljem moramo vrniti vzgojno avtoriteto in moč. Potrebujemo stalno obvezno izobraževanje učiteljev, razbremenjevanje nesmiselnih birokratskih opravil, dodatno nagrajevanje izjemnih učiteljev,« je dejal predsednik NSi. Ravnatelji potrebujejo ustrezna menedžerska znanja za boljše vodenje šol, učitelji pa se morajo ves čas strokovno usposabljati in biti nagrajeni.

Spodbujanje različnih vzgojnih pristopov
Država mora skladno z ustavo financirati program – zasebnih ali javnih izvajalcev. Elitizem pomeni, da zasebne šole lahko obiskujejo samo otroci bogatih staršev, je rekel Tonin in dodal: »Zagotoviti moramo, da zasebne šole z javno veljavnim programom lahko obiskujejo vsi. Različnost vzgojnih pristopov nas bogati in ne ogroža javnega sistema.«

Nujno potrebujemo jezikovne pripravljalnice za otroke priseljencev
Otroci priseljencev se morajo naučiti slovensko, samo tako bodo lahko spremljali pouk, in to bo najboljša popotnica za življenje, je povedal predsednik NSi.

Z zakoni NSi bodo šole postale varnejše

»Če je nekdo dovolj star, da pretepe sošolca, in to objavi na Tiktoku, je dovolj star, da za to prevzame odgovornost,« je bil neposreden Tonin in spomnil, da je NSi že predlagala spremembo zakonodaje na tem področju. Ključni ukrepi pa so: zaostritev kazenske odgovornosti mladoletnih storilcev za nekatera kazniva dejanja, možnost odstranitve nasilnega učenca iz šole in namestitev v vzgojni zavod. »Dovolj je govorjenja samo o otrokovih pravicah, pogovarjati se moramo tudi o otrokovih dolžnostih in o dolžnostih staršev,« je izpostavil Tonin.

Rešitve Nove Slovenije delujejo, spravimo jih v življenje!
Ni še prepozno, vendar časa ni več veliko, je dejal predsednik NSi. Hitrih rešitev ni, mora pa to postati ena najpomembnejših tem, o kateri v Sloveniji govorimo. »Našim otrokom dajmo znanje, prihodnost in varno šolsko okolje. Učiteljem pa vzgojno avtoriteto,« je sklenil Tonin.

Besedilo nagovora predsednika Mateja Tonina na konferenci je dostopno TUKAJ. Velja govorjena beseda!

Se strinjate z rešitvami NSi za vrnitev zdravega razuma v naše šole? Pridružite se nam TUKAJ.