Jernej Vrtovec: Burka je predvsem simbol odvisnosti in podrejenosti žensk

DELI:
17.12.2015, NSi

slovenija 09.07.2015, Jernej Vrtovec, poslanec, NSi, foto: Anze PetkovsekPoslanke in poslanci državnega zbora so danes v okviru redne seje obravnavali predlog o prepovedi nošenja burke in nikaba v javnih prostorih v Sloveniji. Kot je dejal Jernej Vrtovec, obstaja vrsto razlogov, ki govorijo v prid temu, da je nošnjo teh ženskih muslimanskih pokrival smiselno prepovedati.

»Ko govorimo oprepovedi nošenja burke in nikaba, torej oblačil, ki zakrivajo obraz, na območju naše države se lahko tu vsekakor pogovarjamo o varnostnih, ustavnopravnih, kulturnih in drugih vidikih. Če začnem z varnostnim vidikom, kot je bilo že omenjeno, prav sedaj, ko se številne evropske države soočajo s povečano teroristično grožnjo, je ta vidik zelo aktualen. Namreč, pod burko ali nikabom niso le ženske, pač pa tudi moški, ki so morda iskane osebe zaradi kaznivih dejanj ali celo v povezavi s terorističnimi organizacijami, in pred tem ni zaščitena nobena država, tudi Slovenija ne. Odkrivanje in prepoznavanje takih oseb s strani varnostnih organov je zagotovo na ta način zelo oteženo. Razlogi javne varnosti zagotovo govorijo v prid prepovedi oblačil, ki zakrivajo obraz, v javnih prostorih,« je dejal Vrtovec in opozoril tudi, da je v okviru naše ustavne ureditve zagotovljena enakopravnost moških in žensk. »Pravilo obvezne nošnje nikaba oziroma burke izrazito krši to načelo. Za ženske se zahteva, da si prekrijejo obraz, medtem ko za moške, na primer, to na drugi strani ne velja. Skratka, gre za klasično obliko diskriminacije po spolu. Pričakujemo, da zlasti politične stranke leve politične opcije, tega ustavnega vidika, na katerega se zelo radi sklicujejo, v tem primeru ne bodo spregledale. Posebej zato, ker velik del žensk iz muslimanskega sveta teh pokrival, bom tudi v nadaljevanju pokazal recimo slike pred islamsko revolucijo, teh pokrival ne nosijo prostovoljno, po lastni izbiri, pač pa zato, ker so v to bodisi prisiljene s strani mož, sorodnikov ali širšega okolja,« je še dodal poslanec NSi.

Vrtovec: Tujci, ki prihajajo k nam, naj spoštujejo pravila, ki veljajo v Evropi

Spomnil je tudi na sodbo Evropskega sodišča za človekove pravice, ki je že presojalo sprejeto prepoved nošenja burke in nikaba v Franciji in dejalo, da prepoved nošenja teh dveh pokrival ne pomeni posega v človekove pravice. Jernej Vrtovec je izpostavil še kulturni vidik in dejal: »V evropskem prostoru, tudi v Sloveniji, imamo vso pravico zahtevati, da osebe, ki prihajajo iz muslimanskega oz. islamskega sveta, posebej migranti in begunci, ki so prišli k nam iskati boljše življenje, spoštujejo tudi sekularnost Evrope oz. Evropske unije. Tudi mi se prilagodimo, ko gremo v njihov svet. Tudi, če gremo kot turisti, bi človek rekel, za en teden. Ob tem pa naj izrazim eno pomembno dejstvo, da vsak naj živi življenje tako ga sam hoče, kot ga sam želi in kot ga sam izbere. Ob tem pa je potrebno poudariti en vidik, spoštovati je potrebno kulturo, okolje, v katerem tudi posameznik živi. Sem pa že prej dejal, da tudi visoki predstavniki politike, recimo v Nemčiji, že govorijo, da multikulturnost kot realen in dolgoročen koncept ni mogoč in gre v bistvu za laž.

Burka je simbol dominacije moških nad ženskami

Jernej Vrtovec je v nadaljevanju navedel, da se je ponovna nošnja nikaba in burk začela z islamsko revolucijo v Iranu leta 1977. »Po islamski revoluciji v Iranu so leta 1979 ponovno uzakonili nošenje burke in danes se tudi številne muslimanske aktivistke iz Irana borijo za izbris tega zakona,« je pojasnil in pokazal tudi nekaj fotografij množičnih protestov žensk, ki so v Teheranu in Kabulu protestirale proti nošnji burke in nikaba. Opozoril pa je tudi na paradoks, ko del slovenske politike, ki se sicer izrazito zavzema za svobodo in neodvisnost žensk, nošenje burke in nikaba namesto prisile in diskriminacije razglaša za osebno in kulturno svobodo. Pojasnil je, da sta burka in nikab pravzaprav simbol odvisnosti in podrejenosti žensk. »In v prvi vrsti je to pravilo, ki vpeljuje dominacijo moških nad ženskami. Za ženske se torej zahteva, da si prikrijejo obraz, med tem ko za moške to ne velja. Skratka, v tem delu ta trenutek lahko govorimo o klasični obliki diskriminacije. In trditi, da je to zgled kulturne pestrosti je ta trenutek nesmisel istega reda, kot če bi v Sloveniji, kjer je recimo prepovedano fizično nasilje seveda nad otroki ali pa tepež otrok, dejali, da to ne velja, recimo, za družine, ki prihajajo iz držav, kjer imajo drugačne vzgojne tradicije,” je dejal Vrtovec in navedel tudi misli nekega profesorja iz Sarajeva, ki je dejal, da pod burko ni svobode. »Zagovarjati jo v imenu svobode je nevredno Evropejca in tudi evropskih vrednost in ni mogoče biti ravnodušen predvsem do teh žensk. Naj vsaj v EU živijo tako, kot drugje ta trenutek ne morejo. Burke in nikabi so sicer lahko tudi izraz verske svobode in izkazovanja verskih čustev, ampak hkrati vsaj toliko tudi izraz lahko tudi nasilja ali pa kratenja svobode med temi ženskami«, je besede profesorja navedel Vrtovec in dodal:

»Zato prepoved burke in nikabov pomeni tudi prepoved vsiljevanja njihove nošnje in daje več svobode kot pa jo jemlje z vidika zagotavljanja svobode. In tudi primerjalno pravno je takšna prepoved evropska oziroma v skladu z evropskimi vrednotami in ne krši človekovih pravic. Nasprotno, prepoved bi tem ženskam in njihovim človekovim pravicam koristila, saj bi jih emancipirala. To je, kot sem že dejal in kot so dejali že predhodniki pred menoj, ugotovilo tudi Evropsko sodišče za človekove pravice do katere je že prišlo v nekaterih evropskih državah, so tudi to prepoved že implementirali.«

Krščanski demokrati podpirajo prepoved nošenja burke in nikaba

V zaključku je svojo podporo prepovedi nošnje burke in nikaba na javnih mestih utemeljil z naslednjimi besedami: »Prepoved nošenja burk in nikabov je potrebno razumeti tudi kot simbol uveljavljanja evropskih vrednot, enakopravnosti spolov, integracije in sekularizacije. Iz vseh navedenih razlogov bomo predlog zakona v Novi Sloveniji, krščanskih demokratih podprli.«