ZAMIKANJE DOLGOTRAJNE OSKRBE STAREJŠIH JE ŠKODLJIVO, ZATO BOMO NA REFERENDUMU GLASOVALI PROTI

DELI:
23.11.2022, NSi

Pred nami je nedeljski trojni referendum o zakonu o dolgotrajni oskrbi, zakonu o vladi ter zakonu o RTV. Na zakon o dolgotrajni oskrbi je slovenski narod čakal več kot dvajset let in ga dočakal v času prejšnje vlade, ko je ministrstvo za delo vodil minister iz vrst NSi Janez Cigler Kralj.

»Dolgotrajna oskrba je v času mojega mandata končno zaživela in dobila temelje, ki so sprejemljivi in zagotavljajo učinkovito oskrbo za vse stanovalke in stanovalce v domovih za starejše ter njihove družinske proračune. V zadnji vladi smo zmogli motivacijo in pogum, da smo prevzeli to odgovornost, da poskrbimo za naše najranljivejše. To je bila nenazadnje tudi naša zaveza v koalicijski pogodbi,« je v pogovoru za Radio Ognjišče dejal vodja poslanske skupine NSi in bivši minister za delo Janez Cigler Kralj.

Bivši minister, odgovoren za socialo, pojasnjuje, da so bila za izvedbo dolgotrajne oskrbe namenjena tudi sredstva iz evropskega načrta za okrevanje in odpornost. »Izvedbi tega zakona so bila namenjena znatna sredstva, ki smo jih nameravali v dogovoru z Evropsko komisijo počrpati. Kar namerava sedanja vlada in pa minister Mesec, pa ogroža njihovo črpanje. Ponovno se podlegli kapitalskim ozadjem, ki smo se jim mi uprli. Na žalost se znova kaže pišmeuhovski odnos do vseh starejših, ki ravno sedaj niso v lahkem položaju, še posebej ne v tem času draginje hrane in energije,« dodaja Janez Cigler Kralj.

Starost ni bolezen, je normalen del človekovega življenja

Eden večjih grehov bivše ministrice Anje Kopač Mrak je bil, da je področje dolgotrajne oskrbe premaknila iz pristojnosti ministrstva za delo na ministrstvo za zdravje. »S to potezo se ne strinjam in menim, da je škodljiva, kar sem tudi kot minister v svojih argumentacijah zagovarjal. Menim, da starost ni bolezen, ampak normalen del človekovega življenja. Starosti ne zdravimo, ampak človeka takrat podpremo, da čim bolj kvalitetno čim dlje živi, tako kot sam želi,« je bil jasen Cigler Kralj.

Veliko starostnikov želi na jesen življenja živeti doma. »Kot minister za delo sem se v prejšnjem sklicu trudil, da bi področje dolgotrajne oskrbe preselili nazaj v pristojnost ministrstva za delo. Kljub vsem izzivom pa smo s kolegi z ministrstva za zdravje uspeli doseči, da je v zakonu močno izražen koncept dostojne skrbi za starejše in predvsem to, da jim je potrebno dati možnost izbire, ali živijo doma , ali prihajajo dnevno v dnevne centre, v začasne namestitve ali pa si želijo čisto sami neformalno organizirati dolgotrajno oskrbo. So pa tudi takšni, ki  potrebujejo in želijo biti v institucionalni oskrbi,« je poudaril Cigler Kralj.

Po mnenju Janeza Ciglerja Kralja je bila ta težnja po ustrezni oskrbi dobro umeščena v zakon, zagotovljen pa je bil tudi ustrezen vir financiranja. »Ena večjih laži ali zavajanj trenutne vlade  je argument, da zakon ni imel zagotovljenega financiranja. To ne drži. Zakon je imel natančno določene vire financiranja in sicer nekatere sedanje vire, ki so izjemno razpršeni. V prihodnjih dveh letih pa bi financiranje določil slovenski proračun, ki je najbolj solidaren vir, saj pravzaprav v proračun vsi prispevamo. Zavezali pa smo se tudi Evropski komisiji, da bomo z letom 2024 uvedli poseben prispevek za dolgotrajno oskrbo, kar pa mislim, da je najbolj solidarno, da vsi prispevamo za to, da imamo varno starost,« je zagotovil.

Janez Cigler Kralj se zaveda, da zakon ob sprejetju ni bil idealen, bil pa je optimalen. »Po več kot desetletju je bila naša dolžnost, da smo ga sprejeli in njegov ključni cilj je bil poskrbeti za dostojno starost starejših, za resnično možnost izbire načina življenja in pa za to, da bi se razbremenilo finančno breme vseh, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo, naj bo tistih doma, tistih, ki rabijo dnevno oskrbo in tistih, ki so v domovih za starejše. Določili smo, da bi posameznik plačeval samo nastanitev v domu za starejše, vse druge storitve pa bi se financirale iz javnih sredstev. To bi pomenilo manjši znesek za večino tistih, ki stanujejo v domu za starejše, oziroma potrebujejo storitve dolgotrajne oskrbe. Zakon je bil izvedljiv, morda z manjšimi popravki, pripravili smo tudi podzakonske akte,« je povedal Cigler Kralj in nadaljeval: »Če bi sedanja vlada in pa minister Mesec imeli motivacijo, bi se takoj po prevzemu odgovornosti lotili popravkov in bi jih sedaj že imeli. Namesto te novele, ki samo zamika naš zakon, bi imeli že lahko kvalitetne popravke, novelo, o kateri bi se vsebinsko pogovarjali in lahko skupaj izboljšali zakon. Tega niso storili.«

Referendum je priložnost, da se zavrne škodljive posege politike v zagotavljanje ustrezne oskrbe starejših

Sedanja oblast se posledic, ki jih prinaša zamik izvajanja tega zakona, ne zaveda. »Strokovna javnost in vsi zainteresirani so vznemirjeni in nezadovoljni, ker sedanja oblast išče hitre instant rešitve, ki pa nikoli ne morejo biti uspešne. Zato je zelo škodljivo, da so se odločili zamakniti izvajanje tega zakona,« je pripomnil Janez Cigler Kralj.

Pogovor je zaključil z mislijo na starejše. »Mi smo imeli možnost, motivacijo in znanje, da bi takoj po volitvah, če bi ostali na odgovornih mestih, skupaj pripravili popravke. Lahko rečem, da smo se z izvajalci dolgotrajne oskrbe, z nekaterimi domovi in skupnosti zavodov, že dogovarjali tudi o možnosti vzpostavitve pilotnih projektov. Namesto, da bi  sedanja vlada poskrbela za ranljive starejše, bo podlegla kapitalskim ozadjem, ki jim je v interesu, da stvari ostanejo nerazčiščene.«