MY VOICE MY CHOICE: POSEG V PRISTOJNOSTI DRŽAV ČLANIC

DELI:
2. 12. 2025, NSi

Tonin: Pobuda My Voice My Choice poskuša zaobiti pristojnosti držav članic

V današnji javni obravnavi pobude My Voice My Choice na odboru FEMM v Evropskem parlamentu je evropski poslanec Matej Tonin (EPP/NSi) opozoril na resne pomisleke glede spoštovanja načela subsidiarnosti ter transparentnosti financiranja kampanje, ki spremlja pobudo. Po mnenju poslanca Tonina »subsidiarnost ni birokratska podrobnost, ampak temelj varne in demokratične Evrope.«

Po njegovih besedah pobuda posega na področje, ki je v izključni pristojnosti držav članic, kar je jasno zapisano tudi v Pogodbah EU. »Zdravstveni sistemi in zdravstvena politika so pristojnost držav članic. Evropska komisija tu nima veliko prostora za manevriranje. Pobuda My Voice My Choice pa poskuša to omejitev zaobiti in s tem krši načelo subsidiarnosti,« je poudaril Tonin.

Če bi organizatorji želeli reševati težave žensk v državah, kjer so pravila bolj omejujoča, bi morali po njegovem mnenju delovati tam: »Če je gospa Kovač želela pomagati ženskam na Malti ali Poljskem, bi morali kampanjo voditi tam in prepričevati njihove zakonodajalce, ne pa z evropskim mehanizmom posegati v pristojnosti držav članic.«


Vmešavanje tujega denarja in politična mobilizacija pred volitvami
Posebej zaskrbljujoča pa je po Toninovem mnenju struktura financiranja kampanje, ki spremlja pobudo. »Iz dostopnih informacij je razvidno, da je bila kampanja v veliki meri financirana z ameriškim denarjem. Med drugim z denarjem sorodnih organizacij, ki jih financira George Soros ter z drugimi levičarskimi nevladnimi organizacijami iz ZDA. Svoj delež je prispevala tudi Evropska komisija,« je povedal Tonin.

Glede na časovno umestitev kampanje pred evropskimi volitvami meni, da gre za politično motivirano mobilizacijo levih volivcev: »To je nepošteno in problematično vmešavanje tujine v evropske – in slovenske – zadeve. Gre za vprašanje demokratične integritete.«

Zadnje razpoložljive analize financiranja razkrivajo dodatne težave:

  • od 254 sodelujočih organizacij jih ima le 51 javno dostopne finančne podatke,
  • med temi 51 jih 19 prejema sredstva EU,
  • 20 organizacij pa financira mreža povezana z Georgeom Sorosem,
  • med glavnimi donatorji so npr. Fondation RAJA–Danièle Marcovici, Meliore Foundation, Alliance for Gender Equality in Europe ter slovenski Zavod 8. marec.

Skupna vrednost znanih sredstev, povezanih s kampanjo, dosega skoraj 1.000.000 €, pri čemer ostaja financiranje več kot 200 organizacij povsem netransparentno.

Spoštovanje pristojnosti držav članic je ključno za ohranjanje zaupanja v EU
V razpravi odbora FEMM je Tonin izpostavil, da je treba pri tako občutljivih temah zlasti spoštovati pravni okvir EU. »Izvedbeni sklep Komisije iz aprila 2024 je jasen: noben finančni mehanizem EU ne sme spodkopavati zakonodaje držav članic, niti njihovih zdravstvenih ali etičnih odločitev. Zato upravičeno sprašujem, kako lahko tak mehanizem v praksi ne postane izogibanje nacionalnim zakonodajam?« je dejal Tonin.

Po njegovih besedah je subsidiarnost bistveno varovalo evropske demokracije: »Subsidiarnost ni proceduralna formalnost. Je temelj, ki ščiti raznolikost, samoodločbo držav članic in socialno kohezijo. Če ta temelj omahne, lahko omahne tudi zaupanje v Unijo kot skupnost suverenih narodov.«


Ozadje pobude My Voice My Choice
Evropska državljanska pobuda My Voice My Choice si prizadeva za vzpostavitev novega evropskega finančnega instrumenta, prek katerega bi EU pokrivala stroške splava za ženske, ki tega posega v svoji državi ne morejo opraviti. Organizatorji od Evropske komisije zahtevajo pripravo predloga, ki bi omogočil financiranje čezmejnih zdravstvenih storitev, denimo da bi ženska iz države z bolj omejujočo zakonodajo lahko prejela evropska sredstva za opravljanje splava v drugi državi, kjer je dovoljen v poznejši fazi nosečnosti.

Čeprav pobuda neposredno ne uvaja pravice do splava na ravni Evropske unije, pa postavlja pomembna pravna in politična vprašanja. Takšen mehanizem bi lahko ustvaril nevaren precedens za poseganje Evropske unije v zdravstvene politike držav članic, kar je v neposrednem nasprotju z omejitvami iz člena 168(7) PDEU ter s temeljnim načelom subsidiarnosti iz člena 5(3) PEU.

Prepis govora poslanca Tonina pred odborom je dostopen TUKAJ.

Se strinjate z našimi prizadevanji? Pridružite se nam TUKAJ.