VLADNO ZAVAJANJE GLEDE NAMENSKIH HELIKOPTERJEV ZA NUJNO POMOČ

DELI:
07.01.2025, NSi


Nova Slovenija opozarja na vrsto spornih zahtev, ki jih navaja razpis za nakup dveh namenskih helikopterjev za nujno medicinsko pomoč. Ne le, da z razpisom ne bomo dobili nujno potrebnih namenskih helikopterjev za hitro in učinkovito pomoč zdravstveno ogroženih. Kot kaže, je razpis tudi prirejen za točno določenega ponudnika, ki je helikopterje državni floti že zagotavljal. Obenem bo tako 50 milijonov evrov davkoplačevalskega denarja negospodarno porabljenih. Nedomišljena so tudi izhodišča za reorganizacijo HNMP. To so poudarki iz zahteve za sklic nujne seje komisije za nadzor javnih financ, ki jo zahteva NSi, zahtevo pa je na novinarski konferenci predstavil predsednik KNJF in poslanec Jernej Vrtovec.

“Nakup dveh dodatnih dvonamenskih helikopterjev ne pomeni nobenega premika v kakovosti in načinu izvajanja HNMP. V Novi Sloveniji zahtevamo, da Komisija za nadzor javnih financ v sodelovanju s stroko pregleda tehnične specifikacije in ekonomsko smotrnost javnega naročila. Če se naši sumi izkažejo za utemeljene, pomeni da sta tako predsednik vlade dr. Robert Golob kot tudi minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar zavajala slovensko javnost,” je uvodoma poudaril Vrtovec.

Namenski helikopterji, ki to niso
Po pregledu razpisne dokumentacije in tehnične specifikacije v Novi Sloveniji ugotavljamo, da ne gre za namenske helikopterje za izvajanje HNMP. Nakup bo davkoplačevalce stal slabih 50 milijonov evrov. Glede na razpisno dokumentacijo bo ministrstvo za notranje zadeve kupilo dvonamenske helikopterje, ki bodo na voljo tako za HNMP kot tudi za izvajanje rednih operativnih nalog Policije. Tovrstne helikopterje imamo v Sloveniji že danes, z njimi razpolagata tako Slovenska vojska kot tudi Policija.

To pomeni mnogo slabše pogoje za poškodovane in težko bolne ter neoptimalne pogoje za delo reševalnih ekip, je bil jasen Vrtovec. Navedel je nekatere ključne pomanjkljivosti razpisa.

  • Kupili bomo helikopterje brez nujne medicinske opreme (npr. role, nosila, bolniške postelje). Prav tako ni predviden t.i. »power load« sistem za prevoz inkubatorjev za novorojenčke, kar pomeni, da bo medicinska ekipa inkubator morala v helikopter nalagati fizično. Tovrstno opremo rumeni namenski helikopterji za HNMP imajo in je nujna za opravljanje HNMP skladno z evropskimi standardi.
  • Ker je helikopter dvonamenski, konfiguracija vsebuje veliko opreme za operativno delo Policije, ki je v zdravstvenem sistemu ni. Vsa ta dodatna oprema, ki ni namenjena oskrbi pacientov, ampak rednemu delu Policije, pomeni, da bo za zdravje pacientov in reševanje življenj poskrbljeno slabše, kot bi bilo z namenskim helikopterjem.
  • Helikopter nima sani, ampak kolesa, kar pomeni slabše možnosti pristajanja na razmočenem terenu ali v snegu.
  • Rotor helikopterja ni zaščiten, kar je nujni standard pri namenskih helikopterjih HNMP zaradi varnosti pacientov in reševalnega osebja.
  • V razpisni dokumentaciji se zahteva, da ima helikopter ločen prtljažni prostor. Namenski helikopter za HNMP tovrstnega prostora ne potrebuje!
  • Helikopter bo v barvah slovenske policije, ne pa v barvah reševalnih vozil RAL 1016, kar je v nasprotju z evropskimi standardi.
  • V tehnični specifikaciji ni zahtevano, da bi imel helikopter predvidena zadnja vrata pod rotorjem za nalaganje tovora oz. za transport pacientov, kar je normalna konfiguracija za namenske HNMP helikopterje.


Prirejen razpis za helikopterje
V procesu priprave gradiva za nujno sejo so nas številni strokovnjaki za izvajanje HNMP opozorili na nabavni rok 16 mesecev in sum, da so nekateri kriteriji v razpisni dokumentaciji prirejeni za točno določenega ponudnika – očitno bo Policija kupila helikopterje, ki jih v svoji floti že ima. Glede na strokovna mnenja bi za 50 milijonov evrov namesto dveh dvonamenskih helikopterjev lahko kupili tri namenske HNMP helikopterje.

Nedomišljena izhodišča za (re)organizacijo HNMP
Ob tehničnih pomanjkljivostih helikopterjev opozarjamo še na nedomišljeno organizacijo HNMP, je Vrtovec nanizal še druge pomisleke.

Ob polni obremenitvi lahko pričakujemo, da bo pilot, ki smo ga danes zaposlili v idealnih pogojih, prvič smel sesti v namenski helikopter za izvajanje HNMP po 5 letih. Če štejemo, da je povprečna količina ur, ki jih naleti pilot Policije ali Slovenske vojske, nekje do 200 ur letno in potem preberemo zahteve evropske uredbe, ki ureja HNMP, je zahtevan pogoj za pilota najmanj 1000 ur letenja, od tega polovico kot kapitan zrakoplova.

Naprej opozarjamo na mnenja različnih interesnih skupin s področja HNMP, ki se strinjajo, da naj bo HNMP urejena po predpisih Evropske unije in da je za našo državo optimalna razmestitev treh helikopterskih baz, ki niso na mednarodnih letališčih, ampak na območjih, kjer je najlažje dosegati t.i. standard »zlate ure« v vseh delih države. Po javno dostopnih podatkih ministrstvo namerava zgraditi dve letalski bazi na mednarodnih letališčih. Standarda »zlate ure«, ki pomeni možnost visoke stopnje preživetja poškodovancev, s tem ne dosegamo.

Nekdanji letalski strokovnjak Agencije za civilno letalstvo je na 8. dnevih nacionalne varnost je v duhu evropskih letalskih predpisov opisal situacijo možnosti ureditve prevozov HNMP skladno s sklepom vlade. Ugotovitev je bila, da tak sklep ni izvedljiv, ker državni prevoznik, ki mu ni osnovna dejavnost zagotavljanja zdravstvenih storitev, ne more biti nosilec operativne licence in spričevala letalskega prevoznika za izvajanje medicinskih prevozov, ki velja v EU in je pogoj za izvajanje prevozov na območju EU. V Novi Sloveniji to razumemo na način, da Policija torej ni tista, ki bi lahko bila izvajalec HNMP, ampak bi to morala biti služba, organizirana v sklopu ministrstva za zdravje. Kar je razumljivo, saj tudi nujnih reševalnih prevozov z reševalnimi vozili ne opravljata vojska ali policija.


“Vlada in minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar sta z obljubami o nabavi namenskih helikopterjev očitno zavajala slovensko javnost in medicinsko stroko. Nabava dvonamenskih helikopterjev z izgradnjo zgolj dveh letalskih baz na mednarodnih letališčih je v nasprotju s smernicami EU za področje HNMP. Davkoplačevalci bomo za nakup dvonamenskih helikopterjev prispevali 50 milijonov evrov, dobili pa bomo sistem, ki ga imamo že sedaj in ni optimalen,” je poudaril Vrtovec. Slovenija bo tako ostala zadnja članica EU, ki izvaja HNMP za svoje državljane v nasprotju s predpisi EU in ne dosega zahtevanih sodobnih standardov HNMP za svoje državljane.

Komisiji za nadzor javnih financ predlagamo, da po končani razpravi sprejme naslednja sklepa.
1. Komisija za nadzor javnih financ poziva Vlado RS, naj službo HNPM organizira skladno z danimi javnimi zavezami, priporočili stroke in evropsko zakonodajo.
2. Komisija za nadzor javnih financ ministrstvu za notranje zadeve predlaga, da spremeni tehnične specifikacije javnega naročila tako, da se bo dejansko opravil nakup namenskih helikopterjev za opravljanje HNMP z ustrezno medicinsko opremo in pripomočki za delo medicinskih ekip HNMP.

Besedilo sklica nujne seje KNJF je na voljo TUKAJ.